Returburkar skapar tyskt kaos
Det nya tyska pantsystemet, som bojkottas av de stora tyska dagligvarukedjorna, har orsakat total förvirring, rapporterar Svenska Dagbladets Tysklandskorrespondent Tomas Lundin.
En effekt är att handlare helt enkelt tar bort dryckerna från hyllorna. Där det vanligtvis står cocacola eller red bull, gapar nu hyllorna tomma.
Det tyska retursystemet skulle egentligen tillåta konsumenterna att lämna tillbaka sina tomma burkar och få ut pengar var som helst i landet. I stället rådde total förvirring på grund av att de stora livsmedelskedjorna vägrar att delta i det nationella systemet. De säljer drycker bara i egna förpackningar och vägrar att ta emot andra burkar eller PET-flaskor
Landets kiosker har byggt upp en egen, rivaliserande apparat. Där går det aboslut inte att bli av med burkar som köpts hos exempelvis Lidl, Aldi eller någon av de andra detaljhandelsbjässarna, skriver Svenska Dagbladet.
En som är glad är däremot den tyske miljöministern Jürgen Trittin. Han ville varken höra talas om förvirring eller kaos, i stället jublade han åt att konsumenterna kan lämna in sina burkar på 130 000 ställen.