23948sdkhjf

Störst vill bli ännu större 2004

Världens största dagligvarukedja, Wal-Mart, kommer att fortsätta sin aggressiva expansion under 2004, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Allt som allt ökar dagligvarugiganten butiksytorna med omkring 8 procent eller drygt 15 miljoner kvadratmeter. Företagets vd Lee Scott räknar också med att aktieägarna under 2004 kan förvänta sig en avkasting på mellan 13-15 procent. Han upprepar även tidigare prognoser om en förtjänst på mellan 0,45-0,47 dollar per aktie under tredje kvartalet i år.

I USA planerar Wal-Mart att under 2004 öppna mellan 50 och 55 lågprisbutiker och 220-230 nya Supercenters.

Wal-Mart kommer även att bygga omkring 25-30 nya Neighborhood Market och 35-40 Sams club.

Utomlands handlar det om att bygga 130-140 butiker på existerande marknader plus 3 distributionscenters för sällanköpsvaror och 2 nya lager.

Sista augusti 2003 fanns 1 494 Wal-Mart-butiker, 1 386 Supercenters, 532 Sams clubs och 56 Neigborhood Markets i USA. Utöver det driver Wal-Mart 11 butiker i Argentina, 24 i Brasilien, 214 i Kanada, 29 i Kina, 92 i Tyskland, 15 i Mexico, 52 i Puerto Rico samt 261 butiker i Storbritannien.

Wal-Mart äger också 36 procent av den japanska dagligvarujätten Seiyu som driver 400 butiker och har option på att öka ägandet upp till 66,7 procent.

Koncernen har 1,1 miljon anställda i USA och omkring 300 000 i andra världsdelar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.127