Ris och ros efter Lidl-premiär
Några seriösa prisjämförelser mellan Lidl och de stora matjättarna har ännu inte gjorts annat än på enskilda varor. Men dagen efter Sverigepremiären får den tyska lågpriskedjan både ris och ros i morgontidningarna.
De självgoda dagligvaru-fåglarna i den svenska ankdammen har fått sällskap av en liten irriterande loppa från Tyskland och det känns ganska bra, skriver Svenska Dagbladets Maria Wahlberg i en personlig krönika där hon också försöker analysera varför en så liten aktör får så stor uppmärksamhet i tidningar, radio och tv.
Under rubriken Prispressaren på plats skriver Dagens Industri om den skepsis som många kunder visade inför kedjans egna märkesvaror.
Skepsisen var störst vid mjölkkylen, där flera personer tar upp förpackningarna med Lidlmärket Milbona, undersöker dem noga, men oftast lägger dem tillbaka i disken i stället för i kundvagnen, skriver tidningen som besökt den nyöppnade Lidlbutiken vid Center Syd i skånska Löddeköpinge.
Även branschpressen har förstås utförliga reportage från premiärdagen.
På Fri Köpenskaps mittuppslag är det också blandade reaktioner från kunder som handlat i Enköpingsbutiken. Men där hyllar den före detta dagligvaruhandlaren Hasse Pettersson den tyska lågprisgigantens intåg i den lilla Upplandsmetropolen.
Vissa saker är också väldigt billiga, exempelvis tar de en krona mindre för mjölken än de andra butikerna. Att det är tysk mjölk spelar ingen roll, den är nog lika bra som svensk, säger han till tidningen som också undersökt stämningarna hos grannbutikerna Ica Kvantum och City Gross. Lidl är för osvenskt, lyder den sammanfattande rubriken.
- Sortimentet är för dåligt, med okända varor för svenskarna och servicen är noll, säger Ica Kvantum-handlaren Peter Borg.