Europa och USA störst på EMV
Europa fortsätter att ligga i topp vad gäller andelen EMV, egna märkesvaror, av detaljhandels totala omsättning (22 procent) med Nordamerika på andra plats (16 procent).
Över 95 procent av EMV-försäljningen finns i Europa och i Nordamerika, visar en rapport från marknadsundersökningsföretaget ACNielsen.
Allt fler högkvalitetsprodukter kommer att erbjudas framöver, enligt rapporten.
– Utvecklingen kommer att fortsätta i och med att detaljhandlare blir mer och mer raffinerade marknadsförare och fortsätter att expandera på nya marknader. Samtidigt som de egna varumärkenas kännetecken ”lågpris – storpack” alltid kommer att finnas kommer detaljhandlare även att fortsätta att förlita sig på styrkan i egna varumärken genom att erbjuda ännu fler förmånligt prissatta, högkvalitativa produkter, säger Jane Perrin, ACNielsens verkställande direktör för Global Services som står bakom undersökningen.
– Varumärkesproducenter kommer att se de egna varumärkena som ett växande konkurrensbetonat hot på den globala marknadsplatsen.