Coop fokuserar på lönsamhet
Ny företagsledning med fokus på lönsamhet ska få Coop på fötter igen. Målet är att få upp vinstmarginalen till 2 procent till slutet av 2005.
- Vi har varit alldeles för dåliga på att kombinera nöjda kunder med nöjda ägare, säger Maria Arnholm, informationsdirektör på Coop Sverige och en av tolv personer i företagsledningen, till Dagens Industri.
- Målet är att få upp vinstmarginalen till 2 procent till slutet av 2005, både för Coop Sverige och hela Nordenkoncernen, säger Svein E Skorstad till tidningen.
De nya lönsamhetskraven kommer också att få konsekvenser för sortimentet i butikerna.
- Vi har ett effektiviseringsprogram som syftar att få ned våra administrativa kostnader från 3,7 till 2 procent. Vi kommer därmed att få avstå från att göra bra saker till förmån för att bli ett lönsamt och livskraftigt företag, säger Maria Arnholm enligt DI.
Personaldirektören Monica Höglind säger att företagsledningen också hoppas att den nordiska integrationen ska leda till billigare produkter.