Svensken lojal mot mataffären
Den svenska konsumenten är mest lojal mot sin livsmedelsbutik jämfört med övriga skandinaviska konsumenter och är mycket intresserad av butiksaktiviteter och skyltning.
Det är en av slutsatserna i marknadsundersökningsföretaget ACNielsens Nordic Grocery Insight Report, som handlar om den nordiska livsmedelsmarknaden.
Kundbeteendet är en del av det kulturella mönstret och tycks vara minst föränderligt i Sverige och mest föränderligt i Danmark, där kundens trohet i första hand har att göra med priset. Den danska konsumenten har i regel närmare än övriga skandinaver från hemmet till 2-3 olika livsmedelsbutiker, vilket resulterar i att shoppingbesluten främst grundar sig på butikens konkreta erbjudanden.
Norska konsumenten, som ofta gör sina inköp på väg hem från arbetet, är däremot relativt osystematisk.
– Det tyder på en något hektisk livsstil. Det ger även signaler om att norrmännen lägger mindre vikt vid butiksaktiviteter, avslutar Knut Gartland i ett pressmeddelande från AC Nielsen.