23948sdkhjf

Svensken lojal mot mataffären

Den svenska konsumenten är mest lojal mot sin livsmedelsbutik jämfört med övriga skandinaviska konsumenter och är mycket intresserad av butiksaktiviteter och skyltning.

Det är en av slutsatserna i marknadsundersökningsföretaget ACNielsens Nordic Grocery Insight Report, som handlar om den nordiska livsmedelsmarknaden.

– Handlingen sker i regel systematiskt enligt en viss rutt genom livsmedelsbutiken och följer vanligtvis samma mönster gång efter annan. Den svenska konsumenten vill undvika förvirring och söker kontroll över sina inköp, säger Knut Gartland, Marketing Manager på ACNielsen.

Kundbeteendet är en del av det kulturella mönstret och tycks vara minst föränderligt i Sverige och mest föränderligt i Danmark, där kundens trohet i första hand har att göra med priset. Den danska konsumenten har i regel närmare än övriga skandinaver från hemmet till 2-3 olika livsmedelsbutiker, vilket resulterar i att shoppingbesluten främst grundar sig på butikens konkreta erbjudanden.

Norska konsumenten, som ofta gör sina inköp på väg hem från arbetet, är däremot relativt osystematisk.

– Det tyder på en något hektisk livsstil. Det ger även signaler om att norrmännen lägger mindre vikt vid butiksaktiviteter, avslutar Knut Gartland i ett pressmeddelande från AC Nielsen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078