23948sdkhjf

"Handeln måste bli bättre på service"

- En av svensk detaljhandels största svagheter är vår brist på service där kunden inte är number one. I svensk handel finns gamla attityder och fördomar. Att göra det där lilla extra för kunden, som många internationella företagen gör är något vi måste lära oss. Det är en utmaning för oss att närma oss den globala konkurrensen där the customer is king, sade Antonia Ax:son Johnson, styrelseordförande i Axel Johnson AB som är huvudägare i dagligvarukedjan Axfood, i sitt anförande vid Svensk Handels kongress i Göteborg på måndagen.

- En annan reflektion kring svensk detaljhandels svagheter är kostnadsstrukturen. Allt för väl vet vi hur svårt det är att göra internationella prisjämförelser – matkorgar blir inkongruenta och prisskillnaderna blir svåra att analysera. Även om det finns säkerligen ytterligare effektivitetsvinster att göra kan vi konstatera att större delen av matkorgarnas prisskillnad förklaras av skatter och avgifter och fördyrande regelverk, sade hon.

Antonia Ax:son Johnson framhöll att den svenska lönestrukturen ger lite utrymme för den servicenivå som man möter i andra länder.

- Vinstmarginalerna i svensk handel är låga – kanske tre procent för de mest framgångsrika att jämföras mot exempelvis Englands fem procent. Här finns inte mycket utrymme för de där extra mötena med kunderna.

Antonia Ax:son Johnson konstaterade vidare att lågpris är ett fenomen som tydligt speglar det svenska inkomstfenomenet. Hon hänvisade till en artikel i tidningen Axess där vd Fredrik Bergström, och chefekonom Robert Gidehag från Handelns Utredningsinstitut, HUI, skriver att det är svårt att tänka sig en fattigare medelklass än den svenska i ett globalt perspektiv.

- Deras utgångspunkt är att den svenska utjämningspolitiken har varit så framgångsrik att det inte lönar sig att med utbildning eller arbete försöka ändra sin livssituation. Det är staten som genom skatter bidrag, regler påverkar människors beslut snarare än löneförhandlingen. Och lågpris frodas i detta vårt avlånga land, sade Antonia Ax:son Johnson som via Axel Johnson AB och Axfood driver en av de mest framgångsrika lågpriskedjorna: Willys.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063