KO vill ha bättre konsumentvägledning
– Det är bara den informerade konsumenten som är stark idag. I dag ska du välja elleverantör, du ska välja teleoperatör, du ska välja pensionssparande. Du ska välja allt och det ställer ju jättestora krav – för att konsumenter ska kunna välja måste de ha kunskap, säger Konsumentombudsmannen (KO) Karin Lindell till Ekot.KO är oroad över att det bara är i 19 kommuner som rådgivningen är tillräckligt bra, och siffran på kommuner med bra rådgivning har sjunkit – i fjol var det 25. Kravet är en tjänst per 20 000 invånare, uppger EkotRegeringen har flera gånger senaste år sagt nej till obligatorisk konsumentrådgivning. Här är budgetrådgivningen i ett bättre läge.– Eftersom det finns ett lagkrav på att du ska budgetrådgivning i en kommun så är det allt fler av tidigare konsumentvägledare som får ta av sin tid till den rådgivningen och det innebär att det går ut över den mer traditionella konsumentvägledningen, säger Karin Lindell till Ekot.