Svenskt mode för 64,3 miljarder
Svenskarna köpte kläder, skor och accessoarer för 64,3 miljarder kronor i fjol, en ökning med nästan 7 procent. Sporthandeln är på väg att bli en betydande modeaktör och norska Dressman fortsätter att ta marknadsandelar på herrsidan. Coop Forum är Sveriges tolfte största klädförsäljare, visar modebranschens tidning Habits statistik över modeåret 2002.
Enligt Habits sammanställning ökade Dressmans försäljning med 18 procent i fjol. Men även danska Bestseller, med kedjorna Vero Moda och Jack & Jones, hade ett framgångsrikt fjolår. Omsättningen på den svenska marknaden steg med 25 procent.
Bland klädkedjorna är H & M fortfarande överlägset störst. Försäljningen i Sverige steg med 7 procent till 5,2 miljarder kronor. Tvåan Lindex hade nolltillväxt medan Kappahl ökade omsättningen med 14 procent, dubbelt så mycket som snittet för marknaden.
Omsättningen för skohandlarna steg med 3 procent, och det är främst lågpriskoncepten som visar goda försäljningsökningar, visar Habits kartläggning.