23948sdkhjf

Vill stoppa stormarknader

Stora köpcentrum ska bara byggas på platser dit de allra flesta kan ta sig utan bil. De nationella miljömålen måste få en starkare ställning i plan- och bygglagen och ett femårigt stopp för externa handelsetableringar måste införas, kräver Svenska naturskyddsföreningen, SNF.

– Den skenande utbyggnaden av externhandel drabbar miljön och svaga grupper i samhället och är ett tydligt tecken på att plan- och bygglagen inte fungerar, säger Mikael Karlsson, ordförande i SNF.

Därför presenterar SNF ett radikalt förslag som innebär att det kommunala planmonopolet bryts och att länsstyrelserna ges större rätt att ingripa mot planer och bygglov som motverkar de nationella miljömålen.

Tidpunkten för att gå ut med den här typen av radikala förslag är väl vald eftersom det finns en utredning som ska se över reglerna i plan- och bygglagen.

SNF vill stoppa nya externetableringar för att minska bilåkandet och därmed också de miljöfarliga utsläppen.

Därför föreslås att nationella och lokala miljömål ska ha ett reellt inflytande över planeringsarbetet på alla nivåer.

Nya bindande rättsprinciper, motsvarande de allmänna hänsynsreglerna som finns i miljöbalken, ska skrivas in i plan- och bygglagen. Externhandel ska miljöprövas på samma sätt som industrier.


SNF har vissa förhoppningar om att få politiskt gehör för att externhandel ska vara tillståndspliktig enligt miljöbalken och att reglerna om miljökonskekvensbeskrivningar i plan- och bygglagen skärps.

Förhoppningar finns också om att förslaget om ett femårigt moratorium för stora köpcentrum ska kunna vinna politiskt gehör. Det innebär i praktiken ett stopp för externa köpcentrum som omfattar mer än 1 500 kvadratmeter. Ett liknande stopp finns redan i Norge.

SNF kräver också att att miljöorganisationer ges rätt att överklaga beslut som tas inom ramen för plan- och bygglagen.

Svenska Naturskyddsföreningen säger sig inte vara emot konkurrens. Men ställer sig samtidigt tvivlande till att externhandel leder till billigare mat. I stället pekar man på långa transportsträckor och den närmast totala dominansen av tre stora butikskedjor som orsak till höga matpriser.

– Vi är inte heller emot att folk åker bil. Men externa handelsetableringar bidrar till en livsstil där hushållen övergår till att ha två bilar. Därför behövs en bättre planering av handelsplatser, säger Mikael Karlsson.

Han stöder sig på en studie från Linköping, där utbyggd externhandel ledde till att den tog en tredjedel av dagligvaruinköpen. Bilresorna för inköp av dagligvaror ökade som en följd av detta med 450 000 mil per år, eller med 50 procent. Resultatet bygger på intervjuer med hushåll i Linköping.


De skärpta kraven från SNF har tagits fram efter en kartläggning som visar att 59 av landets 289 kommuner har planer på ny externhandel eller en utökning av befintliga anläggningar.

Det är främst i större städer och kommuner som planerna finns vilket leder till en utslagning av handel på mindre orter och i glesbygd, enligt SNF.

– Det är en mycket oroande utveckling och det kommunala planmonopolet är inte tillräckligt för att hindra den, säger Mikael Karlsson.

Åke Rosengren

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078