McDonald’s återgår till ursprunget
Mindre investeringar, mer pengar till aktieägarna och en återgång till McDonald’s enkla koncept. Det är nya vd:n James Cantalupos recept för att få hamburgerkedjan lönsam igen, skriver Dagens Industri.
I januari redovisade McDonald’s bolagets första kvartalsförlust sedan bolaget gick in på börsen 1965.
För att ändra på det slår bolaget av på expansionstakten och planerar endast att öppna 360 nya restauranger i år, vilket är omkring en tredjedel av det antal som öppnades i fjol.
I stället för att fortsätta växa kraftigt ska McDonald’s försöka återgå till bra service, rena restauranger och aptitlig mat med fler hälsosamma alternativ på matsedeln.
I vissa restauranger har man börjat att erbjuda trådlös internetservice, vilket väntas få snabb spridning.
McDonald’s ska även rensa upp i menyerna. Produkter som inte säljer bra ska bort liksom produkter som är för lika varandra. Här får Svenska McDonald’s förra vd Mats Lederhausen en nyckelroll, som ansvarig för menyer och restaurangutveckling i hela världen.
Med de aviserade förändringarna dröjer det 12 till 18 månader innan försäljningen vänder upp och marginalerna förbättras, enligt John Cantalupo.
Företagsledningens mål är att försäljningen ska ha ökat 3-5 procent 2005, att rörelseresultatet ska förbättras 6-7 procent och skulderna minska med 300-700 miljoner dollar i år, skriver Dagens Industri.