23948sdkhjf

McDonald’s återgår till ursprunget

Mindre investeringar, mer pengar till aktieägarna och en återgång till McDonald’s enkla koncept. Det är nya vd:n James Cantalupos recept för att få hamburgerkedjan lönsam igen, skriver Dagens Industri.

I januari redovisade McDonald’s bolagets första kvartalsförlust sedan bolaget gick in på börsen 1965.

- Vi försökte bli större när vi skulle ha blivit bättre, sade han vid ett analytikermöte i New York enligt DI.

För att ändra på det slår bolaget av på expansionstakten och planerar endast att öppna 360 nya restauranger i år, vilket är omkring en tredjedel av det antal som öppnades i fjol.

I stället för att fortsätta växa kraftigt ska McDonald’s försöka återgå till bra service, rena restauranger och aptitlig mat med fler hälsosamma alternativ på matsedeln.

I vissa restauranger har man börjat att erbjuda trådlös internetservice, vilket väntas få snabb spridning.

McDonald’s ska även rensa upp i menyerna. Produkter som inte säljer bra ska bort liksom produkter som är för lika varandra. Här får Svenska McDonald’s förra vd Mats Lederhausen en nyckelroll, som ansvarig för menyer och restaurangutveckling i hela världen.

Med de aviserade förändringarna dröjer det 12 till 18 månader innan försäljningen vänder upp och marginalerna förbättras, enligt John Cantalupo.

Företagsledningens mål är att försäljningen ska ha ökat 3-5 procent 2005, att rörelseresultatet ska förbättras 6-7 procent och skulderna minska med 300-700 miljoner dollar i år, skriver Dagens Industri.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063