McDonalds förnyar efter första förlusten
Efter att ha råkat ut för det första förlusten i företagets 55-åriga historia tänker nu snabbmatsjätten McDonald´s ändra på sin profil.
Företagsledningen erkänner nu att dess affärsidé behöver förnyas. Man tänker satsa mer på hälsosam mat och högre kvalitet på hamburgarna enligt BBC.
McDonald´s, som varit ett av världens mest framgångsrika företag, har fått se sin försäljning sjunka under tolv månader i följd, och redovisade sin första kvartalsförlust i januari. Företaget har drabbats av en kombination av födoämneslarm och en ökande trötthet bland kunderna på den enformiga menyn.
McDonald´s vd, Jim Cantalupo, säger enligt BBC att företaget behöver satsa på färre saker och göra dem bättre. Den hittillsvarande affärsidén med att expandera kraftigt med nya restauranger som säljer billiga hamburgare ska förnyas, och en stor kampanj för att försöka ändra foretagsimagen ska sjösättas.
Man planerar att lansera en premium hamburger som ska innehålla nyttigare råvaror. Personalen ska tränas bättre på att le och be om ursäkt, och imagen av rostfritt stål och plast ska balanseras med arom och värme, som man säger.
Bedömare ifrågasätter dock om inte McDonald´s namn är alltför förknippat med låga priser och billig kvalitet för att kunna ändras.