Axfoods vinst 919 miljoner kronor
Axfoods resultat efter finansnetto ökade till 919 miljoner kronor, jämfört med 527 miljoner 2001.
Rörelsemarginalen för 2002 blev 3,1 procent, och Axfoods långsiktiga mål för rörelsevinsten till 2005 höjs till 3,5 procent.
Fjärde kvartalet innebar en viss ljusning för Hemköp som ökade vinsten med 12, 1 procent jämfört med samma period i fjol.
Det är en försiktig positiv tendens, men Hemköps definitiva vändning kommer att ta ytterligare några kvartal in i 2003, skriver Axfoods koncernchef Mats Jansson i en kommentar.
I år ska hälften av Hemköps butiker byggas om, helt eller delvis.
I ett pressmeddelande berättar Axfood att de egna märkesvarorna, EMV, har ökat från 4,8 procent till 9,8 procent av sortimentet.
EMV är en lönsam satsning. Produkterna blir billigare när ett antal mellanhänder försvinner, konstaterar Mats Jansson.