23948sdkhjf

Krav på skärpt alkohollag

Marknadsdomstolens beslut på onsdagen att tillåta alkoholreklam i tidningar följdes direkt av politiska krav på skärpt lagstiftning.

- Nu behöver regeringen skyndsamt arbeta fram en ny alkohollag så att förbudet mot alkoholreklam kan upprätthållas, säger Chatrine Pålsson, kristdemokratisk riksdagsledamot och socialutskottets förste vice ordförande.

Upprinnelsen till Marknadsdomstolens utslag är en strid mellan Konsumentombudsmannen (KO) och tidningen Gourmet. Tidningen hade publicerat helsidesannonser för sprit, och KO stämde tidningen. Allt med stöd av svensk lag där alkoholreklam är förbjudet i tidningar, radio och tv. Enda undantaget är medier som enbart finns där alkohol säljs, exempelvis tidningar som främst finns på Systembolaget och restauranger.

När frågan avgjordes i tingsrätten förlorade dock KO, som överklagade till Marknadsdomstolen.

Men Marknadsdomstolen gick på tingsrättens linje, som innebär att alkoholreklamförbudet står i strid med EU-rätten. Enligt ett utlåtande av EG-domstolen innebär det en mycket allvarlig överträdelserna av reglerna om fri rörlighet. Dessutom anser domstolen att utländska varor och tjänster hindras i högre grad än svenska.

Även juristprofessor Ulf Bernitz ansåg i ett utlåtande att alkoholreklamförbudet är så protektionistiskt att det innebär en överträdelse av EU-rätten.

Annonsörföreningen konstaterar att Marknadsdomstolens dom medför en unik situation i svensk rättshistoria. Enligt gällande svensk lag är det förbjudet att publicera alkoholreklam i tryckta medier, samtidigt som dagens dom från högsta instans säger att denna lag strider mot EG-rätten, skriver föreningen i ett pressmeddelande.

- EG-rätten har företräde men det är ändå oklart vad som gäller, säger Jan Fager, förbundsjurist på Annonsörföreningen, som därför vill råda annonsörerna att avvakta. Allt i syfte att motivera en ökad självreglering på området.

Annonsörföreningen förespråkar att alkoholreklam ska tillåtas i enlighet med det generella måtfullhetskravet. En EU-anpassning behövs för att svenska medier och annonsörer ska få samma möjligheter som de internationella, skriver föreningen.

KO, som förlorade målet i Marknadsdomstolen och även får betala över en halv miljon kronor i rättegångskostnader, beklagar domslutet i ett pressmeddelande. Samtidigt anser KO att beslutet innebär att det nu inte är fritt fram för alkholreklam i tv eller radio.

Annonsörföreningen anser dock att även radio och tv kan påverkas i förlängningen.

KO anser att man fört saken om det svenska alkoholreklamförbudet så långt det är möjligt. Fortsatta överväganden ligger nu i regeringens händer. Ny lagstiftning blir nödvändig, heter det i ett pressmeddelande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078