Krav på skärpt alkohollag
Marknadsdomstolens beslut på onsdagen att tillåta alkoholreklam i tidningar följdes direkt av politiska krav på skärpt lagstiftning.
- Nu behöver regeringen skyndsamt arbeta fram en ny alkohollag så att förbudet mot alkoholreklam kan upprätthållas, säger Chatrine Pålsson, kristdemokratisk riksdagsledamot och socialutskottets förste vice ordförande.
När frågan avgjordes i tingsrätten förlorade dock KO, som överklagade till Marknadsdomstolen.
Men Marknadsdomstolen gick på tingsrättens linje, som innebär att alkoholreklamförbudet står i strid med EU-rätten. Enligt ett utlåtande av EG-domstolen innebär det en mycket allvarlig överträdelserna av reglerna om fri rörlighet. Dessutom anser domstolen att utländska varor och tjänster hindras i högre grad än svenska.
Även juristprofessor Ulf Bernitz ansåg i ett utlåtande att alkoholreklamförbudet är så protektionistiskt att det innebär en överträdelse av EU-rätten.
Annonsörföreningen konstaterar att Marknadsdomstolens dom medför en unik situation i svensk rättshistoria. Enligt gällande svensk lag är det förbjudet att publicera alkoholreklam i tryckta medier, samtidigt som dagens dom från högsta instans säger att denna lag strider mot EG-rätten, skriver föreningen i ett pressmeddelande.
- EG-rätten har företräde men det är ändå oklart vad som gäller, säger Jan Fager, förbundsjurist på Annonsörföreningen, som därför vill råda annonsörerna att avvakta. Allt i syfte att motivera en ökad självreglering på området.
Annonsörföreningen förespråkar att alkoholreklam ska tillåtas i enlighet med det generella måtfullhetskravet. En EU-anpassning behövs för att svenska medier och annonsörer ska få samma möjligheter som de internationella, skriver föreningen.
KO, som förlorade målet i Marknadsdomstolen och även får betala över en halv miljon kronor i rättegångskostnader, beklagar domslutet i ett pressmeddelande. Samtidigt anser KO att beslutet innebär att det nu inte är fritt fram för alkholreklam i tv eller radio.
Annonsörföreningen anser dock att även radio och tv kan påverkas i förlängningen.
KO anser att man fört saken om det svenska alkoholreklamförbudet så långt det är möjligt. Fortsatta överväganden ligger nu i regeringens händer. Ny lagstiftning blir nödvändig, heter det i ett pressmeddelande.