Marlboro pressat av lågpris
Altria, som tidigare hette Philip Morris, varnar nu att vinsten per aktie blir lägre än tre procent i år. Lågpristillverkare av cigaretter på den amerikanska marknaden har pressat ned lönsamheten för Marlboro, Altrias ledande varumärke.
Senast i november i fjol förutspådde Altria att vinsten per aktie ska öka med åtta till tio procent. Nu sänks prognosen rejält, vilket också har att göra med förluster inom koncernens uthyrningsverksamhet av flygplan, skriver Financial Times.
Enligt tidningen sjönk Altrias aktie med 3,5 procent i New York sedan analytiker sagt att vinsten var något bättre än väntat. Kraft Food, som ägs till 84 procent av Altria, sjönk dock med hela 13,6 procent sedan bolaget varnat att vinsten i år blir lägre än förväntat på grund av stigande pensionskostnader.
Enligt Altria hade dock marknaden överreagerat. Styrelseordföranden och vd:n Lous Camilleri försäkrade också att företaget har kontroll över den hårda konkurrensen på den amerikanska cigarettmarknaden.
-Marlboros marknadsandel växer igen. Den har växt påtagligt sedan juli, sade han enligt FT.