Vanilla Coke lyfte Coca-Cola
Coca-Cola, världens största dryckestillverkade, ökade vinsten mer än väntat under fjärde kvartalet 2002. Bakom låg högre priser, succé för varumärket Vanilla Coke samt nedskärningar.
Nettovinsten ökade till 77 miljoner dollar (drygt 660 miljoner kronor) eller 17 cent (knappt 1:50 kronor) per aktie. Det ska jämföras med fjolårets förlust på 36 miljoner dollar (knappt 310 miljoner kronor).
Omsättningen ökade till 4,25 miljarder dollar (omkring 36 miljarder kronor) mot 3,94 miljarder dollar (cirka 34 miljarder) under samma period i fjol.
Försäljningsvolymen växte med 2,5 procent under fjärde kvartalet, och med fyra procent för hela 2002.
Coca-Cola förväntar sig att försäljningen stiger med tre procent i USA under 2003. I Europa väntas volymerna öka med 4-6 procent. Vinsten per aktie beräknas bli 1:15 – 1:22 dollar (cirka 10:00-10:30 kronor.)