23948sdkhjf

Starkt kvartal för P & G

Procter & Gamle ökade vinsten för räkenskapsårets andra kvartal till 1,5 miljarder dollar (knappt 13 miljarder kronor), vilket är en ökning med 14 procent jämfört med samma period föregående år.

Försäljningen steg med sex procent till sammanlagt 11 miljarder dollar (knappt 95 miljarder kronor) jämfört med andra kvartalet 2001.

Försäljningen inom affärsområdet baby- och familjevård ökade med sju procent och hälsovårdsprodukter med hela 17 procent. Försäljningstillväxten av P & G:s skönhetsprodukter var omkring tio procent.

- Detta var ett starkt kvartal. Vi överträffade förväntningarna trots hård konkurrens och ett tufft ekonomiskt klimat, sade Procter & Gambles vd AG Lafley i en kommentar.

Med halva räkenskapsåret bakom sig bedömer han att vinsten per aktie för helåret ökar med 12-13 procent jämfört med föregående år. Tillväxten i försäljningen tros bli 4-6 procent.

Sedan AG Lafley tillträdde för ett par år sedan har över 10 000 jobb försvunnit inom koncernen. Olönsamma produkter har rensats bort, och allt mer energi har ägnats åt att stärka storsäljare som Pampers, Always, Ariel, Pringle och Herbal Essences.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063