23948sdkhjf

Billigt – inte alltid bra för kunder

"En hård priskonkurrens ses inte längre av alla som en positiv utveckling som skulle gagna konsumenterna. I Tyskland, till exempel, har myndigheterna redan börjat diskutera de negativa följderna av strävan efter billiga priser", skriver Kesko i ett pressmeddelande.

Frågan behandlades under seminariet Kaupan Päivä (Handelns Dag), som Kesko arrangerade på måndagen.

På seminariet konstaterades att trycket på att sänka priserna och lätta på beskattningen ökar i och med att EU utvidgas år 2004 och den baltiska prisnivån i praktiken utan begränsningar är öppen även för de finländska konsumenter.

Rick Bendel, vice ordförande i ledningsgruppen för reklambyrån Publicis Worldwide och ansvarig för reklamen på världens största detaljhandelskedja Wal-Mart, ansåg att kedjans framgång på mycket enkla principer. Att svara på kundernas behov – intill sista minsta detalj – är kärnan i verksamheten, och varje medarbetare skall förstå sin egen roll och förbinda sig till företagets värderingar. När det grundläggande budskapet, som är "valuta för pengarna" hos Wal-Mart, går fram hos kunden är det onödigt att använda priser i reklamen.

Sam van der Feltz, vd på konsumtionsforskningsinstitutet Taylor Nelson & Sofres, behandlade europeiska konsumtionstrender. Enligt van der Feltz är de största länderna i Europa fortfarande rätt långt ifrån varandra beträffande konsumtionsvanor och ett närmande har upphört helt eftersom den ekonomiska tillväxten bromsats upp.

- Europeiska konsumenter kommer vi knappast någonsin att få. Men i och med att de unga generationerna växer upp kommer en gemensam livsstil och gemensamma konsumtionsvanor att spridas inom vissa grupper. Dessa stilar kommer att leda till ett slags övernationella "folkstammar", som beskriver konsumtionsutvecklingen bättre än en granskning av nationerna eller hela Europa, sade han.

Sam van der Feltz ansåg vidare att de stora åldersklasserna som nu är på väg in i pensionsåldern kommer inom de närmaste åren att ändra vår uppfattning om pensionärernas konsumtionsvanor. I stället för åldersgrupper talar van der Feltz hellre om generationer med samma livserfarenhet och bakgrund.

Mirka Parkkinen, kommunikationspsykolog på Sek & Grey, uppmanade marknadsförarna att sätta sig in i denna de äldres önskemål och beteende: De stora åldersgrupperna har stora förväntningar på de år som följer efter arbetslivet och har för avsikt att njuta av friheten på många, ofta mycket individuella sätt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126