23948sdkhjf

Icas stora i topp 2002

Icas stormarknader blev den stora vinnaren på den svenska dagligvarumarknaden 2002. Även Bergendahls hade en bra utveckling.

Det visar Fri Köpenskaps marknadsanalys för perioden januari-december 2002.

Hela branschens försäljning ökade med 1,4 procent och i löpande priser med 4,6 procent. Totalt sålde de svenska livsmedelsbutikerna dagligvaror för 196 miljoner kronor under 2002 (inklusive moms).

Av de tre stora hade Ica bäst utveckling med 3,1 procents ökning, både totalt och i jämförbara butiker. Kooperationen ökade med 1,5 procent totalt och med 2,6 procent för jämförbara enheter.

För Axfood gick det sämre. Försäljningsvolymen sjönk med 1,3 procent för samtliga enheter och ökade med 0,9 procent för jämförbara butiker.

Den fjärde största dagligvarukedjan, Bergendahls, redovisar inte jämförbara enheter. Men totalt ökade försäljningen med 5,5 procent.

Se även marknadsanalysen ovan. För att läsa artikeln behöver du programmet Acrobat Reader.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078