23948sdkhjf

Stor förlust för Big Mac

På torsdagen redovisade McDonald’s sin första kvartalsförlust sedan bolaget börsintroducerades 1965. De tvåsiffriga tillväxtmålen sades också vara orealistiska.

Världens största hamburgerkedja meddelade att den stänger 719 restauranger med svag försäljning, huvudsakligen i USA och Japan. Det är fler än vad som förväntats, och sker för att försöka vända en minskande omsättning i jämförbara enheter, skriver Financial Times.

Företaget redovisade engångskostnader på 810,2 miljoner dollar (knappt sju miljarder kronor), huvudsakligen på grund av nedläggningar av restauranger och utgifter i samband med att kedjan avvecklas i tre länder. Det gjorde att företagets siffror för fjärde kvartalet 2002 hamnade långt ner i det röda fältet, skriver tidningen.

Förlusten blev 343,8 miljoner kronor (knappt tre miljarder kronor) eller 27 cent (2:32 kronor) per aktie, betydligt mer än de 5-6 cent (cirka 50 öre) som McDonald’s förutspådde i december. Det ska jämföras med en vinst på 271,9 miljoner dollar (drygt 2,3 miljarder kronor) eller 21 cent (drygt 1:80 kronor) per aktie fjärde kvartalet 2001.

Exklusive extraordinära poster gjorde McDonalds en vinst på 25 cent (2:15 kronor) per aktie.

McDonald’s försäljning, såväl i kedjedrivna och franchisedrivna enheter, ökade med fyra procent till 10,5 miljarder dollar (drygt 90 miljarder kronor). Inkomsterna ökade med tre procent till 3,9 miljarder dollar (drygt 33,5 miljarder kronor).

I jämförbara restauranter sjönk däremot försäljningen med 1,4 procent i USA, 1,9 procent i Europa och 6,1 procent i Asien, Stillahavsregionen, Mellanöstern och Afrika. Endast i Sydamerika ökade försäljningen i jämförbara enheter, och det med hela 11,2 procent.

Financial Times skriver att analytiker har rått McDonald’s att dra ner på utvecklingen av varumärket McDonald’s, och i stället bygga fonder för expansion av nya kedjor som Chipotle Mexican Grill och smörgåskedjan Pret A Manger.

McDonald’s upprepade sin utfästelse att hålla fast vid den kontroversiella endollarsmenyn, som tände gnistan till ett priskrig i USA. Men kedjan ska nu undersöka vilka produkter som ska ingå i erbjudandet – särskilt Big N’ Tasty-burgare som är snarlik konkurrenten Burger King’s Whopper. Man medgav också att försäljningen av McDonald’s signatur Big Mac och Quarter Pounder har dalat när kunderna i allt högre utsträckning har gått över till det billigare alternativet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109