23948sdkhjf

Tesco också i kön för Safeway

Köerna med spekulanter som vill köpa Safeway växer. På onsdagen ställde sig även Tesco där. Men flera bedömare ansåg att det enbart var ett taktiskt drag.

Dagligvarukedjan Tesco, marknadsledare i Storbritannien, överraskade nästan alla när den meddelade nyheten om att man överväger ett blandbud av nya Tesco-aktier och kontanter för Safeway, som är nummer fyra på marknaden. Allt på en nivå som sades kunna övertyga aktieägarna i Safeway, som till en stor del består av institutionella placerare.

– Det är inte taktik, det är ett seriöst drag, sade Tescos vd Terry Leahy enligt The Guardians nättidning.

Men få analytiker trodde på den beskrivningen. De såg Tescos inhopp på scenen som ett smart drag för att alla buden ska granskas av konkurrenskommissionen.

- Det är inte ett seriöst bud, ansåg John Davidson, forskningschef på Gartner G2 enligt Guardian. Han trodde att Tesco egentligen föredrar ett oförändrat läge på marknaden, men såg sig nu tvingade att ingripa.

- De vill särskilt att konkurrenskommissionen ska granska Philip Greens och KKR:s statistik för att bryta upp företag som köps upp.

Leahy sade att Tesco kan behålla 75 procent av Safeway’s 480 butiker och undvika lokala monopol. Samtidigt var han medveten om att den brittiska konkurrenskommissionen vill behålla den intensiva konkurrensen mellan de fyra nationella spelarna.

- Så vi tror inte att det blir en konsolidering av fyra till tre kedjor. Men det faktum att dessa bud kan få myndigheterna att överväga en uppbrytning av Safeway mellan de tre stora, och i det scenariot är vårt fall lika bra som de övrigas, sade Leahy enligt Guardian.

Konkurrenskommissionen friade Tesco från misstankar från konkurrensbegränsning efter en undersökning 2000. Men kommissionen sade att kedjan var ytterst nära ett fullskaligt monopol, och att ytterligare koncentration skulle minska konkurrensen.

David Stoddart, handelsanalytiker på Teather & Greenwood, sade att Tesco inte har något att förlora på att förklara sitt intresse och allt att vinna.

- I bästa fall hoppas de på att vinna, och i sämsta grumlar de till vattnet för de andra.

Men det finns flera som kan ge sig in i kampen om att få köpa Safeway.

- Jag skulle bli förvånad om det inte kom ytterligare bud från utländska spelare, sade John Hearn på undersökningsföretaget Information Resources. Han syftade på franska Carrefour, världens näst största dagligvarukedja och den enda som kan matcha Wal-Mart.

- De har storleken och skalan för att komma med, sade han enligt Guardian.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093