Tesco glimmade i julmörkret
Brittisk dagligvaruhandel har sedan 1999 befunnit sig i ett priskrig, som påverkat marginaler och omsättning negativt. Tescos försäljningssiffror, som omfattar sju veckor och slutade 3 januari i år, kunde dock för ett ögonblick glädja branschen och även förskjuta uppmärksamheten från det pågående spelet om vem som ska få köpa konkurrenten Safeway.
Ändå var Tescos goda julhandel väntad. Uppgången på 4,8 procent är också i linje med vad exempelvis svenska Ica Ahold och finska Kesko Livs presenterat. Men om även Tescos nya butiker räknas in, steg försäljningen under perioden med hela 11,1 procent jämfört med samma period i fjol. I Storbritannien var ökningen 8 procent, och i andra delar av världen imponerande 24,9 procent.
Tesco är Storbritanniens ledande dagligvarukedja, med en marknadsandel på 25,8 procent. Detta gör också att man inte kan vara med i budgivningen om att köpa konkurrenten Safeway, med en marknadsandel på 10 procent. Kedjan riktar sig främst in på att etablera nya butiker i Asien och Östeuropa.