KO kritisk mot distansavtalslagen
Konsumentverket riktar kritik mot distansavtalslagen, som gäller handel via Internet, telefon, postorder och hemförsäljning.
- Idag är lagen svår att förstå och överblicka för både företagare och konsumenter. Den måste bli lättare att tillämpa. Även språk och struktur behöver förändras så att lagreglerna blir tydliga, säger Karin Lindell, KO och Konsumentverkets generaldirektör, enligt ett pressmeddelande.
- Det gör att konsumenten inte har möjlighet att undersöka produkten. Här måste lagen bli tydligare. Man måste få veta i vilket skick en produkt ska vara för att kunna returneras, påpekar Konsumentverket.
Verket förslår även att ångerrätt införs vid telefonförsäljning av tidnings- och tidskriftsprenumerationer.
Dessutom vill Konsumentverket stärka skyddet för minderåriga, och att näringsidkare som marknadsför sig på Internet eller via postorder tydligt ska informera om att personer under 18 år inte får ingå avtal utan målsmans godkännande.
Verket anser att distansavtalslagen inte har inneburit några hinder för IT-företagen. Samtidigt påpekar man att kunskaperna om vad lagen säger behöver bli bättre inom näringslivet.
- I dag är kunskapen klart otillräcklig på många håll, anser Karin Lindell.
Konsumentverket vill nu att distansavtalslagen ska delas upp i en distansavtalslag och en hemförsäljningslag.
- När man som konsument blir uppsökt av en försäljare vid dörren eller kontaktad per telefon är situationen annorlunda än när man själv tar initiativ till ett köp via Internet eller postorder, säger Karin Lindell.
Slutsatserna dras efter att KO på regeringens uppdrag har utvärderat den två år gamla distansavtalslagen.