Inte säkert lågprisbutiker sänker matpris i Stockholm
I Dagens Nyheter den 19 december kunde man läsa att socialdemokraterna i Stockholm planerar 13 nya lägen för lågprisbutiker i Stockholm.
Med målsättningen att erbjuda stockholmarna lägre priser måste först en djupare analys av problemet genomföras.
För det första måste hänsyn tas till sambandet mellan pris och service. Pris är inte en faktor som verkar oberoende av andra marknadsfaktorer. Längre öppettider, större sortiment och mer personal innebär högre kundservice och kostnader. Att det finns ett samband mellan pris och service är både naturligt och önskvärt då det visar på en väl fungerade marknads-ekonomi. Sambandet mellan pris och
service är också tydligt vid en analys av butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö (baserat på en undersökning av Konsumentverket).
Om butikerna i de tre städerna separeras framgår att det framför allt är lågservicebutikerna i Stockholm som avviker. Dessa har ett högre pris än vad motsvarande butiker i Göteborg och Malmö har. När det gäller högservicebutiker ligger dock de tre städerna mycket lika i pris.
För lågprisbutiker är tendensen att lågservicebutiker i Stockholm har ett högre pris än i de båda andra städerna. Skillnaden är dock inte större än vad den är mellan enskilda högservicebutiker i Göteborg och Malmö. Resultatet antyder att fler lågservicebutiker skulle kunna sänka priserna.
Men orsaken kan lika gärna vara det högre kostnadsläget i Stockholm. För centrumbutiker kan man se en betydande avvikelse mellan Stockholm och de båda and-
Återigen kan prisnivåerna i centrum bero på en hög kostnadsnivå och i så fall krävs subventioner om politikerna menar allvar i prisfrågan.
Slutsatsen är att lågprisalternativ inte per automatik skapar lägre priser i Stockholm. Det som krävs är fler lågservicealternativ i centrum, alternativt en subventionering för att kompensera för den höga kostnadsstrukturen.
Magnus Larsson
Ansvarig för Actuva Pricing Group