God jul för näthandeln
Julhandeln på Internet ökade med 24 procent, visar en amerikansk undersökning.
Det är analysföretagen Goldman Sachs, Harris Interactive och Nielsen/Net Ratings som sammanställt statistik över november- och decemberhandeln på nätet i USA. Över 9 000 intervjuer indikerar att den totala Internet-försäljningen uppgick till 13,7 miljarder dollar (121 miljarder kronor). Räknas även resebranschen in blir summan 15,7 miljarder dollar.
Handelns utredningsinstitut (HUI) räknar inte med några motsvarande försäljningsframgångar för näthandeln i Sverige.
- E-handeln i Sverige ligger på 1,5-2 procent av den totala konsumtionen, och under december är vi mycket traditionsbundna, säger Henrik Öhman, utredare på HUI, till SvD.
Enligt Öhman är logistiken fortfarande ett problem i Sverige, och många svenskar minns fortfarande fraktproblemen för några år sedan när julklappar och julgranar blev kraftigt försenade.
I USA verkar kunderna ha större förtroende för leveranssäkerheten. Där ökade till och med köpen på nätet under de sista dagarna före jul, trots att många fick betala extra för snabba leveranser, skriver SvD.