23948sdkhjf

Wal-Mart sätter skräck i banker

Wal-Mart ska nu erbjuda sina kunder banktjänster enligt samma lågprisfilosofi som har gjort företaget till världens största dagligvarukoncern.

Enligt Financial Times har banker och andra konkurrenter länge fruktat att lågprisgiganten ska ge sig in på marknaden för finansiella tjänster, och på så sätt bidra till att sänka branschens marginaler. FT förutspår också att Wal-Mart kommer att bli en svår konkurrent, såväl för banker som Western Union och den amerikanska posten.

Wal-Mart har två gånger tidigare försökt att köpa banker, men planerna fick skrinläggas efter lagändringar. Ett samarbete med en amerikansk avläggare till en kanadensisk bank stötte också på mängder av problem, och fick avslutas. Men i många av Wal-Marts butiker finns redan finansiell service för dagligvarujättens kunder. Men det handlar enbart om att Wal-Mart hyr ut delar av lokalerna till småbanker.

Wal-Mart anser att det nu finns exempel på finansiella tjänster som kedjan kan utföra utan att äga en bank; inlösen av checkar och transaktioner är två exempel. Enligt FT är det Jane Thompson, tidigare chef inom McKinsey, Procter&Gamble, Sears och Robuck, som står bakom denna nya strategi. Hon anställdes av Wal-Mart för åtta månader sedan, och presenterade sin plan för Wal-Marts styrelse för en månad sedan.

-Jag tror att finansiell service är en möjlighet, säger Wal-Marts vd Lee Scott till Financial Times. Han vill dock hellre gå in på marknaden på "Wal-Marts sätt" än det traditionella.

-Om marknaden har 70 procents marginaler kan vi ligga på 50 procent, och ändå tjäna pengar och vara billigare, säger han till Financial Times.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062