En vitamininjektion lämnar Coop Sverige
Nyheten att Erik Olsson lämnar posten som vd för Coop Sverige var nog både oväntad och väntad.
Han har gått från att vara en begåvad talang och påläggskalv i Axel Johnson-sfären till att vara en kraftfull och, vad vi förstår, mycket omtyckt företagsledare som gått hem hos de anställda och förmått att engagera.
En tydlig konfliktyta i våras var synen på lågpriskoncepten. Erik Olsson gjorde i flera intervjuer klart att lågprissegmentet i nuläget inte var något för Sverige. Den danska kooperationen driver dock med stor framgång lågpriskedjan Fakta-butikerna, och vill måhända nå stordriftsfördelar genom att introducera konceptet i övriga Norden.
När Coop Nordens ordförande Ebbe Lundgaard nåddes av Olsson uttalande gjorde han mycket tydligt klart att den frågan inte var avgjord än och den svenska delen av Coop Norden inte kunde bestämma på egen hand.
Förändringar och arbete mot nya mål tycks var Erik Olssons styrka, däremot inte överdriven byråkrati och tunga strukturer.
Den danska kooperationen var inte den första att tända på Coop Norden-tanken Men när de väl klev på har danskarna starkt hävdat sin position i samarbetet. Som skäl har angetts att man är den nationella kooperation som har den starkaste ställningen på sin hemmamarknad.
Generellt sett drivs danska företag på ett mer hierarkiskt sett än svenska. Kanske passade inte den kulturen den friska fläkten Olsson.
Den avgörande frågan för kooperationen är vid vilket vägskäl som det bestämdes att Olssons och Coops vägar skulle skiljas åt.
Kanske visar det sig att den stora förlusten inte var att Erik Olsson blev av med ett jobb utan att Coop valde fel väg i den där korsningen.
Lars Thulin