Ska få unga att satsa på Ica
Matprogram i tv, kända kockar som skriver kokböcker och ett allmänt ökat intresse för mat och matlagning. Det är en trend som livsmedelsbranschen borde ta vara på när det blir allt svårare att hitta personal till butikerna.
Det tycker Emma Wessner som ansvarar för Icas avdelning HR student. HR står för human resources, och är den avdelning som sköter allt som rör personalfrågor. Här jobbar man även med att öka intresset för Ica som arbetsgivare. Att Ica nu är en del i Ahold räknas som en fördel – för den som vill finns möjligheten till en internationell karriär.
Ett sätt är att medverka på mässor och vid arbetsmarknadsdagar, ett annat att tillhandahålla praktikplatser. Och det är viktigt att göra sig känd som en bra arbetsgivare redan hos högstadieeleverna, säger hon.
– Vi måste ta reda på vad som skulle få ungdomar att välja Ica framför andra arbetsplatser när de har gått ut skolan.
Arbetet att knyta kontakter med framtida medarbetare kan börja redan när högstadieelever gör praktik. Och där finns det möjligheter att göra förändringar.
Tanken är därför att skapa ett handlarråd bestående av sex, sju kända profiler som ska entusiasmera och engagera de andra handlarna.
En annan sak som Emma Wessner gärna skulle förändra är arbetskläderna, det återkommer hon till flera gånger.
– Man vill ju känna sig lite fin även när man jobbar. Men det där är kontroversiellt. Handlarna äger sina butiker och bestämmer själva över sin personal, säger hon och låter ana att idéer om förändringar inte alltid mottas med tacksamhet.
– Det dummaste vi kan göra är att dra igång en massa projekt som sedan inte används. Som jag ser det har vi vår chans nu, sedan vet man inte när ett sånt här arbete kan genomföras igen.
Själv har hon jobbat inom Ica i tre år nu. Hon började som trainee, blev därefter traineeansvarig och fick till slut projektet om Ica och skolvärlden att utvecklas till en ny avdelning inom företaget.
– Jag tycker om att Ica tar vara på det engagemang som finns i företaget. Man får fatta fel beslut, inte för många gånger förstås, men det är ett öppet klimat för agerande.
Hon vet också att hon inte har all tid i världen på sig att visa vad företaget har att vinna på arbetet som hon håller i. Det har gått ett och ett halvt år sedan det startade och hon tycker sig precis kunna skönja en förändring.
– Det tar tid att ändra folks inställning till en bransch eller ett företag. Jag tror att jag har ungefär två till tre år till på mig att få det här att fungera, och det kommer att fungera.
Jenny Ryderstedt