Ahold ökade vinsten
Under första kvartalet ökade Ahold sin nettovinst med 3,8 procent till 328 miljoner euro, närmare 2,97 miljarder kronor.
Omsättningen steg med 22 procent till 22,2 miljarder euro, cirka 200 miljarder kronor.
I Europa var den organiska tillväxten 6,4 procent, vilket är sämre än samma period förra året då den blev 8,0. Vinsten i holländska Albert Heijn och skandinaviska Ica Ahold ökade mest.
I USA var den organiska tillväxten 4,1 procent, i Latinamerika 4,5 och i Asien 13,9 procent.
När det gäller resultatet för helåret konstaterar Ahold att företagen i Ahold-koncernen går bra.
I kvartalsredovisningen pekar ledningen på två osäkra faktorer under året:
Den första är utvecklingen i Spanien där integrationen av Ahold Spain och Superdiplo tar längre tid än beräknat. Detta gör att vinsterna kommer att bli lägre än prognosen.
Den andra är utvecklingen för butikerna i Argentina: Den är mycket osäker på grund av den ekonomiska nedgången i landet.