Svenska Dagbladet publicerar vinreklam
I lördag var det premiär för vinreklam i en svensk dagstidning.
Det var Svenska Dagbladet som hade en annons för tyska viner med texten Tyskland torrare än du tror. Tidningens chefredaktör Lena K Samuelsson, säger till Dagens Eko att Svenska Dagbladet anser att det i nuläget inte finns något förbud mot alkoholreklam. Skälet är att tingsrätten i Stockholm för en tid sedan friade en vinannons i tidningen Gourmet. Domstolen ansåg att EU-rätten var starkare än den nationella lagstiftningen. Domen är dock överklagad och ska nu avgöras i Marknadsdomstolen.
Gabriel Romanus, fd vd på Systembolaget, som debatterade med Lena K Samuelsson i Ekots inslag, menar dock att det ännu inte finns någon dom som vunnit laga kraft som gör att annonsen är laglig. En dom från Marknadsdomstolen kan alltså göra tidningens annons olaglig.
Tidigare har Bryggareföreningen uppmanat sina medlemmar att avvakta med reklam tills frågan är helt avgjord.