Mer yogurt än chips till fotbolls-VM
Medan svenskarna håller andan och tummarna inför fotbolls-VM förbereder sig leverantörer och butiker på den köpfest som stora idrottsevenemang ofta innebär. Tidiga morgnar och förmiddagar gör att tilltuggen till matcherna blir något annorlunda den här gången. Och hellre läsk än öl.
Christer Ericson driver butiken T-Jarlen på Östermalm i Stockholm. Han tror att det blir Arla som tjänar på fotbolls-VM den här gången.
– Därför ska vi ha full bemanning och en fulladdad butik redan klockan sju, då vi tror att det blir ökad försäljning av frukostvaror. Ingen vill äta chips då. Sedan kommer det att bli läskigt tyst i butiken under tiden som matcherna pågår, åtminstone de svenska.
– Så sorry chipsfabrikanter, det här blir mejeriernas VM.
På Ica Fokus i Göteborg gör man en liknande bedömning.
– Vi öppnar klockan sju på morgonen och har då frukostbuffé i vår restaurang, berättar köpman Peter Rundqvist. Vi gör en speciell satsning med storbilds-TV och en fotbollsfrukost med stekt ägg och bacon. På så vis hoppas vi kunna locka in folk på morgonen, kanske stannar de här på väg in till jobbet.
På Vivo Kronprinsen i centrala Malmö tror man inte på någon större merförsäljning under fotbolls-VM och någon särskild aktivitet gör man inte i butiken.
– Jag tror inte vi märker något speciellt, säger köpman Sune Andersson. Vår kundkrets är inte särskilt sportberoende.
Men till schlagerfestivalen ökade chipsförsäljningen markant.
– Det rörde sig om en annan publik och tiden på dygnet var helt perfekt, konstaterar Sune Andersson.
Vissa alltid sugna
Chipstillverkaren OLW tror inte att morgontidiga VM-sändningar behöver vara någon nackdel.
– Vissa är alltid sugna på chips. Men den största konsumtionen kommer nog att ske vid sammandragen på kvällarna, säger Christoffer Schreil, marknadschef på OLW.
– Det kanske snarare är positivt att matcherna sänds på morgnar och förmiddagar, för då kommer det att bli fotbollsfest dygnet runt.
Fler tar en läsk
För Carlsbergs del har internationell fotboll sedan länge varit förknippad med läsk, snarare än öl.
– Jag tror att det är väldigt många fler som tar en läsk när de svettas till matchen än som vill dricka en öl på morgonen. Vi satsar framför allt på Pepsi under VM, säger Göran Orre, informationsdirektör på Carlsberg.
I Sverige är det framför allt Henrik Larsson som syns i Pepsi-kampanjen men även David Beckham finns i det material som Carlsberg gärna ser att butikerna skyltar med.
– Jag tror att det sitter ganska djupt i den svenska folksjälen att öl inte är en morgondryck, säger Göran Orre.
Jenny Ryderstedt
Lars Thulin