Egna märkesvaror växer snabbast i Spanien
Spanien är det land i Europa där handelns egna märkesvaror (EMV) växte snabbast under 2001. Men även i Tyskland var tillväxten stark. I Storbritannien, där EMV har starkast ställning i världen, sjönk andelarna. Det visar en ny undersökning från AC Nielsen.
AC Nielsen har undersökt EMV:s utveckling i sju länder, dock inte i Sverige. Studien är gjord på uppdrag av Private Label Manufacturers Association (PLMA), och omfattar såväl livsmedel som specialvaror.
Under 2001 ökade antalet kategorier med EMV från 2081 till 2174, det vill säga med knappt 4,5 procent. Inte mindre än 57 procent av dessa kategorier växte i värde.
– Men vi har en väldigt splittrad bild av hur EMV växer i Europa, sa Jean-Jacques Vanderheede, chef för AC Nielsen handelsundersökningar och service i Europa, när han på måndagen presenterade studien vid en private label-mässa i Amsterdam.
Olika marknader
Orsaken till att det är så svårt att se någon Europatrend är att EMV utvecklas olika i de sju länderna, och att ingen marknad är den andra lik.
Bäst utvecklades EMV i Spanien där värdetillväxten var hela 2 procent. Mjölk, olivolja och toalettpapper är de kategorier där EMV har högst marknadsandel.
– Förklaringen till den snabba tillväxten i Spanien är att de började från en låg nivå. Dessutom har handeln koncentrerats kraftigt, och när exempelvis företag som Carrefour kommer in på marknaden får man en inköpskraft som tidigare saknats.
I Storbritannien, fortfarande världens ledande EMV-nation, sjönk andelen med 1,4 procentenheter, från 40,4 procent till 39 procent (mätt i försäljningsvärde). Högsta volymandelen fanns i butikernas färskvarudiskar. För grupperna kött, fisk och fågel var andelen hela 88,5 procent. Men även i delikatess- och mejeriavdelningarna var andelarna mycket höga, 79,6 respektive 67 procent. Mjölk är den enskilda produkt där andelen var absolut högst, med en nära 100-procentig marknadsandel för EMV.
Fokus på konkurrens
Jean-Jacques Vanderheede ansåg att man inte kan tolka det som att EMV har nått taket i Storbritannien.
– Däremot är brittiska handlare väldigt fokuserade på att konkurrera med varandra. De priskrig som utkämpas i Storbritannien kan ha bidragit till den negativa utvecklingen för EMV.
Håkan Okonofua