23948sdkhjf

"Hemköp ska aldrig bli en lågpriskedja"

Tredje eller fjärde kvartalet ska den negativa försäljningsutvecklingen i Hemköp ha vänt till ett plus. Då ska besparingar, ombyggnader av butiker, ökad centralstyrning, nedskuret sortiment, vassare marknadsföring och prissänkningar ha gett effekt.

Vd Lennart Andersson, som gjort karriär i Ikea och elektronikkedjan Siba, anser att Hemköp under en längre tid har tappat fokus och uppträtt spretigt. Vems felet är vill han inte gå in på när Fri Köpenskap träffar honom på Axfoods huvudkontor i Stockholm. Han vill hellre tala om framtiden och det program som tagits fram för att vända nedgången i försäljning och lönsamhet.

– Målet är en volymökning på omkring två procent i jämförbara enheter, säger han.

Exakt när kedjan kan visa upp en försäljningsökning vill han däremot inte ange.

– I bästa fall kan vi ligga på plus redan i augusti-september, säger han och tillägger att vändningen också kan komma fjärde kvartalet.

– Sådant där är ju trögrörligt. Effekterna av åtgärderna kommer med en viss eftersläpning.

Av sammanlagt 88 butiker i Hemköpskedjan är det en handfull som Lennart Andersson inte är nöjd med. Vilka de är och vad som ska hända med dem vill han inte avslöja. Men det kan bli frågan om att de konverteras till Willys, säljs till Sparhandlare eller läggs ner.

– Fast jag hoppas att de åtgärder vi sätter in ska bidra till att vi får fart på dem, säger han och betonar att kedjan också får nytillskott.

– Vi har två enheter på väg in, i Stockholm och Göteborg, säger han.

I Göteborgsregionen har kedjan redan 18 butiker och Lennart Andersson vill etablera fler i huvudstadsregionen.

– Vi skulle ha 65-70 enheter i Stockholm mot nuvarande sju om vi vore lika starka där som i Göteborg. Problemet är givetvis att det är svårt att få fram lägen.

Alla byggs omTill midsommar ska i princip samtliga Hemköpsbutiker byggas om: inredning och sektioner flyttas. Vissa varugrupper får ökat utrymme medan andra får mindre.

Sortimentet – en bra bit över 20 000 artiklar – ska också bantas till omkring 12 000. Det kan innebära att vissa leverantörer åker ut eller får »förändrade uppdrag«, även på det lokala planet.

– På vissa orter med flera butiker går det kanske att ha en leverantör av bröd i stället för tre. Kan man samordna transporter går det att spara mycket pengar, konstaterar Lennart Andersson.

För två och en halv månad sedan sänkte Hemköp priserna på prov i sydvästra regionen, Falun och Sundsvall. Lennart Andersson berättar att det har gett effekter på försäljningen. Nu sänks priserna över hela Sverige, på 800 strategiskt viktiga artiklar.

– Det vi har tappat i marginal har vi kompenserat genom att kunderna ökat snittinköpen, och det ser faktiskt riktigt trivsamt ut, säger han.

Några revolutionerande förändringar av Hemköps varumärke kommer däremot inte att ske. Även i fortsättningen ska butiker och marknadsföring fokusera på färskvaror, kvalitet, svenskproducerat, kött från Våra egna gårdar och ägg från frigående höns.

– Allt det som tidigare var vår konkurrensfördel har i takt med att konkurrenterna även anammat det blivit en konkurrensförutsättning, säger han.

Lennart Andersson vill dock att Hemköp ska agera snabbare, exempelvis att kedjan borde ha stuckit ut hakan under BSE-debatten. Att snabbt introducera produktnyheter är också ett måste.

Han vill även att Hemköp ska uppträda mer som en kedja. För att kunna göra det kommer administration och annat att centraliseras till servicekontoret i Falun.

– Målet är att butikschefer och andra ska arbeta med att sälja varor, säger han och berättar att det finns en lista med ett 20-tal punkter som nu bockas av för att avlasta butikerna.

En ny reklambyrå – Storåker – har också anlitats för att vässa marknadsföringen. Och Lennart Andersson är inte främmande för framtida tv-kampanjer.

– Men först måste allt det andra fungera.

En evolutionSammanfattningsvis ser han det pågående arbetet som en evolution av det Hemköp som en gång skapades av den legendariske vd:n Nils-Eric Johansson.

– Revolutionen sker i den bakomliggande hanteringen, och det ger oss resurser att möta kunderna på ett bättre sätt, säger Lennart Andersson och tillägger:– Hemköp kommer aldrig att bli en lågpriskedja, däremot ska vi vara prisvärda. Att vi är fruktansvärt duktiga på färskvaror är en stor anledning att man kommer till oss, och målet måste vara att vi till och med ska överträffa kundernas förväntningar.

Håkan Okonofua

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063