Dansk mjölkreklam retar svenskar
En dansk reklamkampanj för Minimjölks nya småförpackningar har både visat sig framgångsrik och orsakat konsumentkritik – även i Sverige, där kampanjen inte ens visas.
Upprinnelsen är den första delen av kampanjen, där de tre smaksorterna av mjölken representeras av de tre flickorna Naturel, Kakao och Vanilla som uppträder i en minikostymering som verkar ha krympt kraftigt i tvätten. Kampanjen har gått i TV och på stortavlor och har väckt mycket uppseende, både med ros och ris.
- Det finns nog en annan slags förväntan på Arla i Sverige, säger Karsten Jeppsen, produktchef för mjölk. Svenskarna har litet svårt att acceptera att Arla nu lanserar reklam i en litet mer vågad stil, förklarar han, förvånad över att reklamen kunde ge reaktioner i grannlandet.
I kampanjens andra del är flickorna utbytta mot tre betydligt mer rundhyllta män, och efter detta har flera av de danskar som hört av sig med klagomål kommit tillbaka och sagt att de, sedan de sett kampanjen i sammanhang, tycker att den är rolig.
Försäljningen av Arla Mini har gått över all förväntan. Från flera av de danska butikskedjorna meddelar man att mjölken tagit slut i butikerna, då konsumenternas efterfrågan varit större än väntat. Bara två veckor efter lanseringen ligger försäljningen 40 procent över Arlas förväntade budget.