När mackarna slog i taket på Fleminggatan
Bensinmackarna har med åren blivit allt bättre på att sälja livsmedel. Marknaden för drivmedel har blivit allt mer hårt pressad och eftersom den produkten är identisk oavsett säljare gällde det för kedjorna att hitta andra vägar för att profilera sig och skapa lönsamhet
Och marknadsfolket på bensinbolagen insåg snabbt att det var mackarnas speciella läge som var den stora konkurrensfördelen. För den bilburne kunden låg mackarna alltid "mitt i byn", precis som den gamla lanthandeln gjorde.
Snart utvecklades också mackarna till klassiska lanthandlare med ett märkligt koncentrerat men innehållsrikt sortiment med det mesta från gummistövlar till köttbullar. Sedan kom snabbmatstrenden och mackarna hängde på med korv, pizza och kaffe.
Finns det då ingen hejd på mackarnas segertåg in på de traditionella livsmedelsbutikernas område?
1998 var Shell så övertygade om Select-konceptets förträfflighet att man beslöt att pröva det på mitt i Stockholm, och UTAN BENSIN.
Där öppnades en elegant servicebutik med stort inslag snabbmat. Liknande etableringar gjordes på en del andra håll i landet. För Stockholmsbutiken var konkurrensen den tuffast tänkbara. I samma korsning låg Vivo Daglivs, Konsum och Ica-Metro.
Till en början var butiken öppen dygnet runt, sedan kortades öppettiderna. Och det var ytterst sällan trängsel i butiken
Nu har Shell övergivit idén – butikerna har stängt.
I tidningen Petroleumhandlaren säger Svein Morten, ansvarig för Selects butiksatsning, att butikerna gick ganska bra men att man inte ville splittra i sig.
Förr eller senare når alla affärskoncept gränsen för sina möjligheter.
Precis som skohandlaren bör bli vid sin läst, ska kanske bensinhandlaren bli vid sin pump och livsmedelshandlaren vid sin färskvarudisk.
För i längden är den bara koncentration och fokusering som kan skapa kompetensen och därmed lönsamheten.