Alla kurvor pekar nedåt för Pricer
Prismärkningsbolaget Pricer redovisar minskad orderingång, omsättning och rörelsevinst under första kvartalet jämfört med samma period året innan. Nettoresultatet vände till negativt under perioden.
Omsättning sjönk 21,2 procent till 528,3 miljoner kronor (670,3). Utvecklingen uppges återspegla en ökad försiktighet hos kunderna.
”Detta har främst varit tydligt på den franska marknaden, medan andra marknader som Benelux och Kanada fortsatt att visa tillväxt”, säger vd Magnus Larsson.
Rörelseresultatet blev 12,8 miljoner kronor (21,4), med en rörelsemarginal på 2,4 procent (3,2).
Resultatet efter skatt blev -5,9 miljoner kronor (15,1), och per aktie -0,04 kronor (0,09).
Orderingången landade på 457,2 miljoner kronor (971,6), en minskning med 52,9 procent mot föregående år.
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 141,9 miljoner kronor (-39,6).
Följande kommentar ges om utsikterna: ”En ökad osäkerhet på flera av Pricers kärnmarknader, till följd av det rådande makroläget, har inneburit en avvaktande hållning till investeringar inom detalj- och dagligvaruhandeln. Denna makroosäkerhet ser ut att hämma investeringar i butiksdigitalisering även under det andra kvartalet, men kan även påverka resterande delen av 2025”, säger Magnus Larsson.