Största matprisökningen på två år – mejeri utgör draglok

Matpriskollens senaste prisundersökning visar på kraftiga ökningar i landets matbutiker. Under februari steg priset på matrelaterade produkter med 1,3 procent och för dagligvaror i stort med 1,0 procent. Vad gäller emv steg priserna med 0,7 procent.
Ökningarna är de största i Matpriskollens undersökningar sedan mars 2023, månaden då finansminister Elisabeth Svantesson (M) kallade matjättarna till möte.
– Vi såg detta komma, och varnade redan i förra månadsrapporten. Branschen har inbyggda trögheter som gör att alla aktörer inte höjer priserna exakt samtidigt och på alla artiklar. Fördröjningar från januari syns alltså i februari-siffrorna och dessutom ligger också många omförhandlingar av stora kategorier i början av året. Jämför vi matpriserna nu mot för två månader sedan är det cirka två procent dyrare, kommenterar Ulf Mazur, Matpriskollens vd, siffrorna.
Av de nästan 44 000 produkter som jämförts ökade 38 procent i pris i februari, åtta procent minskade i pris och resten stod stilla.
Av de huvudkategorier som ökade mest sticker snacks och godis (4,4 procent) och ost (4,2 procent) ut. Även mejeri (3,3 procent) ökar ordentligt jämfört med andra kategorier.
– Det får en stor effekt eftersom kategorin utgör 15-20 procent av allt vi handlar, förklarar Ulf Mazur.
Bland underkategorierna är choklad en riktig prisraket med en höjning på 9,2 procent. Över ett år är choklad nästan uppe i en 25-procentig ökning. Fri Köpenskap har tidigare rapporterar om hur kakao väntas stiga i pris då råvaruprisökningarna ännu inte slagit igenom fullt ut i ökade konsumentpriser.
Matpriskollen spår fortsatta ökningar på matpriserna även framöver.
– Vi ser att alla kedjor inte justerat priserna lika mycket under början på året, så här finns nog en del ökningar kvar i systemet. Det finns troligtvis också ökningar som kommer inom andra kategorier, säger Ulf Mazur.
Jämfört med för ett år sedan har matpriserna stigit 3,8 procent, 2,8 procent på dagligvaror totalt och 2,1 procent på emv.
Matpriskollens prisundersökningar skiljer sig en hel del från SCB:s officiella Konsumentprisindex, där den förstnämnda mäter ordinarieprisernas förändring under hela månaden medan SCB även involverar kampanjpriser. Läs Fri Köpenskaps genomgång av olikheterna här.