Hushållens köpkraft ökar – ”positiv volymtillväxt”
– Inledningen av 2025 har kantats av fortsatt inflationsoro samt global osäkerhet. Hot om tullar och störningar i leveranskedjan riskerar att driva upp kostnaderna ytterligare, vilket sätter press på företag och redan utsatta hushåll. Trots detta ser vi en positiv volymtillväxt i dagligvaruhandeln i januari, vilket bekräftar trenden att hushållens köpkraft sakta stärks, kommenterar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Även under januari är det fysisk butik som driver tillväxten som uppgick 5,1 procent, jämfört med samma månad i fjol.
E-handeln tappar 0,2 procent i januari, och ligger klart under DVI som ökade med 4,8 procent. Hemleverans gör ytterligare ett tydligt tapp med -4,5 procent. Ljuspunkten är hämta i butik som ökade med 5,8 procent.
– Under januari månad drevs tillväxten i dagligvaruhandeln helt av de fysiska butikerna, medan e-handeln förblev stabil med en andel på 4,7 procent, säger Karin Brynell.
Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick i januari till 2,2 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till 2,7 procent.
Kalendereffekten för januari beräknas till 1,1 procent. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 3,7 procent under januari månad. Justerat för både inflation och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 1,5 procent.