23948sdkhjf

Så ökade butikerna ekoförsäljningen – utan priskampanjer

Årets rapport från projektet Nudging Organic visar att det går utmärkt att öka försäljningen av ekologiska produkter, med rätt budskap, och utan prissänkningar.

Bakom projektet som pågått i tre år står organisationen Organic Sweden. Det svenska projektet stöttas av: Ica Sverige, Saltå Kvarn, Arla Foods, Dava Foods, Scan och Munkagrodden.

En bred kampanj har genomförts i 124 Icabutiker och i sex utvalda butiker har experiment genomförts.

Resultaten från experimenten visar att budskap som kopplar till den egna hälsan, i kombination med ett särskiljande butiksmaterial, driver försäljningen av eko – helt utan prissänkningar, skriver Organic Sweden i ett pressmeddelande.

Eftersom hälsa och välmående är mervärden som står högt på många svenska konsumenters agenda, valdes budskapen i årets nudging-experiment utifrån den personliga nyttan med att välja ekologiskt. Dessa budskap skiljer sig från den traditionella kommunikationen som lyfter fördelar med ekologiskt som ligger närmare lantbruket och naturen.

När de så kallade pro-self-budsksapen testades i sex experimentbutiker, i kombination med ett färgstarkt butiksmaterial, fick det effekt. Försäljningen av den ekologiska potatisen från Ica I Love Eco ökade med 29 procent och de ekologiska böngroddarna från Munkagrodden med 15 procent. I en av butikerna var nudgingeffekten för eko-potatisen hela 56 procent.

– Helt utan någon prissänkning eller annat erbjudande fick vi en "nudge-effekt" på mellan 15 och 29 procent för den ekologiska potatisen och böngroddarna. Det pekar på att butikerna har stora möjligheter att öka försäljningen av eko med relativt enkla grepp, som att använda visuella signaler och budskap som handlar om den egna nyttan med att välja eko, berättar Marika Berglind Ekman, projektledare för Nudging Organic på Organic Sweden.

Hela rapporten går att ladda ner här.

I en europeisk rapport från det treåriga projektet som Organic Sweden sammanställt tillsammans med systerorganisationerna Bionext i Nederländerna, Bioforum i Belgien och Pro Luomu i Finland, lyfts ännu fler framgångsrika exempel fram.

I Finland gjordes ett nudgingexperiment med ekologiska morötter. Genom att byta plats på de ekologiska morötterna ökade försäljningen med hela 253 procent jämfört med ordinarie placering samma vecka föregående år.

– Nudgingexperimentet för de ekologiska morötter överträffade alla förväntningar. Nu vill butiken behålla nudging-materialet för framtida användning och producenten vill genomföra liknande experiment, säger Heidi Haavisto-Meier från Pro Luomu.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079