Sainsbury's säger upp 3 000 och stänger 61 kaféer
Sainsbury's sjösatte sin Next Level-strategi förra året och ska nu accelerera transformeringen under det andra året av den treåriga strategiplanen. Totalt ska sparprogrammet sänka kedjans driftkostnader med en miljard brittiska pund.
Som en konsekvens av strategin ska antalet roller reduceras kraftigt. 3 000 av totalt 148 000 tjänster berörs, varav 20 procent är seniora ledningsfunktioner. Avsikten är att förenkla ledningsstrukturen.
Ambitionen med Next Level-strategin är att bli britternas förstahandsval för mat genom att öka utrymmet för färskvaror i butikerna. För att skapa utrymme är förslaget att stänga alla 61 återstående kaféer och ta bort de särskilda diskarna för varm mat och pizza och i stället flytta de mest populära produkterna in i kundvarvet.
Majoriteten av Sainsbury's lojala kunder besöker inte kaféerna regelbundet och det har blivit mer och mer populärt att låta specialiserade partners driva kaféer och food halls, framförs det i pressmeddelandet.
Enligt vd Simon Roberts har åtgärderna krävt svåra beslut, men är nödvändiga för att dagligvarujättens momentum ska fortsätta. Sainsbury's, som är Storbritanniens näst största daglivarukedja efter Tesco, har ökat tillväxten sju kvartal i rad. Strategin att matcha lågpriskedjan Aldis priser på hundratals varor och ge bättre erbjudanden till medlemmarna inom lojalitetsprogrammet Nectar har gett resultat och hjälpt företaget att vinna marknadsandelar, har Sainsbury's nyligen kommunicerat.
– När vi accelererar in i år två står vi inför en särskilt utmanande kostnadsmiljö som innebär att vi har varit tvungna att göra svåra val om var vi har råd att investera och var vi behöver göra saker annorlunda för att göra vår verksamhet mer funktionell och effektiv, säger Simon Roberts.
Sainsbury's har omkring 600 supermarket-butiker och 800 convenience-butiker.