Nedåt för e-handeln – butikerna driver tillväxten igen
Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick i november till 1,9 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till 3,2 procent.
– Försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln var något högre i november än under årets tidigare månader. Det ekonomiska läget vänder sakta uppåt, vilket innebär att en högre konsumtionsnivå bland hushållen bidrar till positiv volymtillväxt för branschen, kommenterar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.
Butiksförsäljningen uppgick till 5,2 procent i november, jämfört med samma månad i fjol. Det är över index som ligger på 4,4 procent.
E-handeln ökade med 3,7 procent, vilket är under index. Värst är det med hemleverans som steg med endast 0,2 procent. Butiksupphämtning däremot ökade med 8,8 procent och ligger klart över index.
Tillväxten inom e-handeln var klart lägre i november (3,7 procent), jämfört med med oktober (6,4 procent) i år. Trots det ligger e-handelns rullande index under året över totalen, det vill säga på 4,8 procent.
Kalendereffekten för november beräknas till 0,7 procent. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,4 procent under november månad. Justerat för både inflation och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 2,5 procent.