Bullfest i matbutikerna: ”Vi gräddar i ett”
Djurens dag, alla djurhelgons dag och internationella vodkadagen. Den 4 oktober har många epitet men ett särskilt tema har fått större genomslagskraft än andra. Den 4 oktober är också kanelbullens dag, något som blir oerhört tydligt i matbutikernas sociala medier.
Det började redan några dagar i förväg med inlägg som förberedde kunderna på den kommande bulldagen, men det är under fredagen som det verkligen smällt till. Inlägg med erbjudanden om bakverket syns överallt och skiljer sig en del från butik till butik. Vissa satsar på mängdrabatter medan andra sänker styckpriserna.
Dagen är inte enbart en liten kuriositet utan dessutom en stark försäljningsdag och en av årets mest intensiva för butikernas bageriavdelningar. Enligt Icakuriren äts mer än nio miljoner kanelbullar i dag och butikerna vill ha sin beskärda del av bulldegen.
På Ica Kvantum i Uddevalla säljer man vanligtvis 48 kanelbullar under en vanlig vardag, i dag siktar man på betydligt fler än så, rapporterar Handelsnytt.
– Förra året sålde vi 4 700 och vårt mål i år är att slå det. Vi siktar väl mot 5 000, säger Mikaela Stenröse, säljledare på bageri och brödavdelningen i butiken.
Förberedelserna inleddes redan i går där bullarna lades upp på plåtar, redo för att gräddas under den stora dagen.
– Vi gräddar i ett, hela vägen fram till klockan sju på kvällen.
Kanelbullens dag fyller i år ett kvarts sekel. 1999 instiftades dagen av Hembakningsrådet för att uppmuntra till bakning och hylla ett av svenskarnas absolut populäraste bakverk.