Lidl först med gurka med ätligt skydd
Det Lundbaserade innovationsbolaget Saveggy har utvecklat en växtbaserad ätlig skyddsbarriär, baserad på glutenfri raps- och havreolja. Skyddet sprayas på varan och får bland annat gurkans hållbarhet att öka tre till fyra gånger. Tanken är att den även ska kunna appliceras på andra frukter och grönsaker som i dag är inplastade.
Gurka är först ut på marknaden och har börjat testsäljas på Lidl i Limhamn.
– Detta test markerar en viktig milstolpe för denna innovation som just nu testas av våra kunder i Limhamn. Det här är ett första steg i resan att förändra hur livsmedel skyddas för minskat matsvinn, utan användning av plast, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.
Plastformsteknologin är den enda tillgängliga ersättningen för plastförpackningar för frukt och grönt i Sverige och är det enda ätbara alternativet som följer EU-förordningar för frukter och grönsaker med ätligt skydd.
– Det är med stolthet och spänning vi för första gången får möjlighet att låta konsumenter köpa gurka med växtbaserat skydd istället för plast. De svenskodlade gurkorna kommer att hålla sig fina, fräscha och goda från butik och hela vägen hem till kylskåpet, säger Arash Fayyazi, vd och medgrundare av Saveggy.
En fullskalig lansering i Lidls butiker i Sverige är tänkt under första kvartalet nästa år.
Lidl och Ica med flera har sedan tidigare investerat i Saveggy. I april investerade även Unconventional Ventures, LRF Ventures, Almi Invest Greentech och affärsänglar 20 miljoner kronor i foodtechbolaget.