Lidl sänker Matriket-priserna med minst 20 procent
Prissänkningen gäller en månad framåt från och med den 1 mars, och omfattar Lidls cirka 200 svenska emv-produkter under varumärket Matriket, det vill säga kedjans Från Sverige-märkta varor.
– När vi lanserade Matriket var ambitionen att göra det enklare för våra kunder att hitta god och prisvärd mat från Sverige. Det lyckas vi med. Matriket bidrar även till att skapa långsiktiga förutsättningar för våra svenska matproducenter, och på sikt kan Matriket bidra till att öka den svenska matexporten. Med Matriket vill vi manifestera en bättre framtid för svenska livsmedelsproducenter och öka intresset för svensk mat i vardagen, säger Jakob Josefsson, Sverigechef Lidl.
Kostnaden för priskampanjen är något som Lidl kommer att stå för. Det kommer inte att belasta leverantörerna, utan de kommer att få sin ersättning som vanligt, berättar Nahir Aslan, presschef på Lidl, för Fri Köpenskap.
– Vi gör det här för att vi tycker att det är viktigt att vi hjälper den svenska livsmedelsproduktionen. Dels för att kunna öka den svenska produktionen, dels för att hjäpa kunden att få svenska varor till bra pris. Men också för att öka efterfrågan långsiktigt. Genom att sänka priset hoppas vi att kunderna ska hitta varorna och stanna där, säger han.
Kommer en månad av sänkning av priset att ge någon effekt?
– Vi hoppas det. Emv är en stor del av vår affär och att vi nu tar vårt varumärke och tydligt satsar på att det är svenskt är kraftfullt, säger Nahir Aslan.
Jakob Josefsson tar också upp Lidl Sveriges ansvar för att bidra till ökad svensk livsmedelsproduktion i sin senaste krönika. Läs den här.