Stora trendbrottet – livsmedelspriserna sjönk i april
Enligt nya siffror från den oberoende prisjämförelsetjänsten Matpriskollen sjönk matpriserna med 0,4 procent i april. Räknar man in den totala försäljningen i dagligvaruhandeln stannade minskningen på 0,3 procent.
Matpriskollen har undersökt prisutvecklingen inom dagligvaruhandeln under många år och sedan januari 2022 har priserna rusat över 21% på matrelaterade produkter. Februari 2023 var enskild rekordmånad med +2,1% totalt dagligvaror och +2,5% på matrelaterat.
Först nu, i april, har vi fått en månad där priserna faktiskt har sänkts, skriver Matpriskollen i ett pressmeddelande. Detta är extremt ovanligt i branschen och vi hittar just nu ingen månad de senaste 4 åren då genomsnittspriserna faller.
I april sänktes priserna på över 44 000 artiklar i dagligvaruhandeln med i genomsnitt 0,3 procent och på matrelaterat med 0,4 procent. Det är några kategorier och några kedjor ihop med kedjornas egna varumärken som skapar prissänkningen.
På årsbasis var prisökningen på 34 000 livsmedelsartiklar 13,3 procent den 1 maj och på matrelaterade artiklar 15,3 procent.
– Det är fortfarande enormt höga tal för matrelaterat, men lägre än för en månad sedan då årstakten var 17,0 procent, säger Ulf Mazur på Matpriskollen.
Kedjornas egna varumärken, emv, har ökat något mer än genomsnittet det senaste året. Ökningen ligger på 13,6 procent mot totalens 13,3 procent.
Det är dock tydligt att kedjorna använt emv för den senaste månadens prissänkningar. Där ligger sänkningen på 0,8 procnet under april.
Frukt & bär, grönsaker, mejeri och ostprodukter har minskat mest i pris. Ost och mejeri är trots månadens prissänkningar de huvudkategorierna som ökat mest i pris senaste året, enligt Matpriskollen.
Fisk fortsätter upp i pris, drivet av sej, kolja, strömming och lax. Fisk är den kategori som ökat mest i pris sedan januari 2022, +26 procent.
Även grönsaker faller i priser, likt bär är de också säsongspåverkade. Några exempel: aubergine & zucchini -17,1 procent, gurka -11,8 procent och paprika -4,1 procent.
– På grund av kända orsaker från pandemin och sedan Rysslands invasion av Ukraina, så har priserna stigit i en enorm takt från januari 2022. Kostnadsökningar från råvara till butiken, ihop med svag svensk valuta har gjort att vi i Sverige inte kunnat kontrollera, utan måst acceptera, en importerad inflation. Alla led inom dagligvaruhandeln, från producent, via grossisterna till butik, har fått försämrade marginaler, kommenterar Ulf Mazur.
– Branschen tappar volym, beräknat av Svensk dagligvaruhandel till nästan -11 procent på ett år till mars. Detta är väldigt kostsamt för både producenter, grossister och kedjorna. Prishöjningen på Arlas produkter sedan jan 2022 är 31 procent. Keso, Bregott och Svenskt smör är alla storsäljare som tappat mycket i volym och många butiker har nu sänkt priset med cirka 10 procent på dessa artiklar. Minskade försäljningsvolymer kan alltså innebära sänkta priser för att ta tillbaka förlorad försäljning, fortsätter han.
Ulf Mazur konstaterar att dagligvaruhandeln inte är van att sänka priserna, och ser det mer som att prishöjningstakten minskat, snarare än att priserna har vänt.
Av kedjorna är det Willys som sänkt priserna mest.
– Willys har sänkt mest, följt av Ica Maxi. Ica jobbar på sin prisimage med mycket annonsering om ”Sänkt Pris”. Men varje ICA-butik hanterar sortiment o prissättning själv och butikerna är inte jämförbara. Lidl var vinnaren då man startade branschens prissänkningar med snabb och tydlig kommunikation och båda lågpriskoncepten är marknadens stora vinnare, avslutar Ulf Mazur.
Huvudkategori | Artiklar | April | 12 månader |
Total | Total | -0,3% | 13,3% |
Fisk och skaldjur | 998 | 0,2% | 19,5% |
Drycker | 2 600 | 0,1% | 8,8% |
Hälsa | 818 | 0,0% | 9,4% |
Barnprodukter | 1 109 | 0,0% | 15,5% |
Djur | 1 155 | -0,1% | 16,7% |
Hem och hushåll | 4 121 | -0,1% | 12,7% |
Glass | 708 | -0,2% | 15,0% |
Snacks och godis | 2 169 | -0,2% | 17,6% |
Kroppsvård | 5 652 | -0,3% | 5,8% |
Korv och pålägg | 2 023 | -0,3% | 12,0% |
Skafferi | 6 057 | -0,4% | 16,2% |
Chark och delikatess | 1 038 | -0,4% | 12,5% |
Färdigmat | 3 168 | -0,5% | 16,7% |
Kött | 1 992 | -0,5% | 10,1% |
Dessert och mellanmål | 947 | -0,5% | 18,9% |
Bröd och kakor | 2 860 | -0,6% | 17,4% |
Ost | 1 685 | -1,0% | 19,6% |
Mejeri | 2 515 | -1,0% | 19,5% |
Grönsaker | 1 794 | -1,3% | 8,5% |
Frukt och bär | 739 | -2,1% | 4,6% |
Så mycket sänkte kedjorna priserna
- Lidl sänkte priserna på omkring 100 artiklar i två månader. Bland annat såldes mjöl för 9,9 kronor litern.
- Coop sänkte priset med 12 procent på frukt och grönt under april. På Stora Coop minskade priserna med 0,2 procent.
- Även Ica genomförde prissänkningar. I genomsnitt sänktes priserna med 0,3 procent. Mest sänktes de på Maxi-butikerna med 0,4 procent.
- Willys har under senaste månaden sänkt priserna med 1,0 procent.
- Hemköp och City Gross har i genomsnitt ökat priserna med 0,1 procent.
Matpriskollen