Lidl samlar svenskproducerat under ett märke
Varorna uppfyller kraven för att märkas med Från Sverige. I samband med lanseringen som börjar den 17 april finns det över 100 Matriket-varor i Lidls 204 butiker. På sikt ska antalet överstiga 250.
Varorna som har ”Från Sverige”-märkning – odlade, producerade, födda och uppfödda i Sverige, samlas under ett gemensamt namn. Matriket ersätter de egna varumärkena Enebacken, Ängens, Kvarnvingens och Himlajord.
– Vi vill göra det enklare för våra kunder att hitta våra prisvärda svenska varor. Under varumärket Matriket samlar vi våra noggrant utvalda produkter av hög kvalitet från svenska gårdar och producenter. Här finns mejeriprodukter, spannmål, grönsaker och chark. Matriket är en kvalitetsmärkning som kommer underlätta för våra kunder som letar efter svensk mat av högsta kvalitet till branschens bästa pris. Det här är vårt sätt att synliggöra och öka tillgängligheten till bra råvaror som inspirerar till matglädje, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.