Dagligvarukartan publiceras varje år och mäter bland annat kedjornas marknadsandelar. Fri Köpenskap har gått igenom kartor från år 2008 fram till den senaste för 2021 för att kartlägga hur marknaden förändrats genom åren.
Ica har ökat sin marknadsandel från 50,4 procent år 2008 till 53 procent 2021. Men att de skulle ha en andel på över 50 p...
Granskning: De är vinnarna i kampen om marknaden
Ica är fortsatt den ohotade jätten i dagligvaruhandeln. En kartläggning som Fri Köpenskap gjort visar att kedjan stadigt vuxit sedan 2008. Samtidigt står uppstickare i lågprissegmentet redo att ta en allt större del av kakan.
Så har utvecklingen av marknadsandelarna i dagligvaruhandeln utvecklats mellan 2008 och 2021. Coop hade sin högsta uppmätta marknadsandel på 21,4 procent under 2011. 2021 låg marknadsandelen på 18,1 procent. Kedjan köpte upp Netto-butikerna 2019. Grafik: Siw Kejonen/Foto: Getty images
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration