Glass i stora lass är Årets matbluff
Efter en omröstning där närmare 18 000 konsumenter fick säga sitt har vinnaren av antipriset Årets matbluff nu utsetts. Med nästan hälften av rösterna slog GB Big pack övriga fyra nominerade finalister med rejäl marginal.
– Det är uppenbarligen en produkt som berör många, säger Björn Bernhardson verksamhetsledare på Äkta vara som står bakom Årets matbluff, i en kommentar.
GB ändrade i våras i receptet för sin klassiska produkt Big pack och ersatte mjölkprodukterna i glassen med vatten och ärtprotein. Det framkom bara på baksidan av paketet, och på framsidan framhölls endast att det nya receptet har ett lägre klimatavtryck än tidigare.
– GB pratar mycket om det positiva i ändringen, att produkten har ett lägre klimatavtryck. Men uppenbarligen är det många konsumenter som tycker att bytet av en av huvudråvarorna är en försämring, som har skett i smyg. Även för de som vill undvika mjölk så vore det lättare att hitta produkten om detta framgick tydligt, säger Björn Bernhardson.
GB Glace, som ägs av Unilever, beklagar utnämningen till Årets matbluff men skriver i ett pressmeddelande att de är glada över att ha kunnat locka en bredare konsumentgrupp samt att de ökat försäljningen av Big Pack med 10 procent i volym.
– Vi är stolta över att vår folkkära Big Pack numera är en del av ett växtbaserat sortiment och att våra konsumenter uppskattar det. Vi beklagar att nomineringen inte tagit till sig att glass kan tillverkas på ett mer modernt och hållbart vis. Det är värdefullt att dialogen lyfts fram kring glass som tillverkas med ett växtbaserat innehåll och med lägre klimatavtryck, säger Victoria Gelmanovska, Nordisk Marknadschef, GB Glace i en kommentar.
Utöver vinnaren GB var det jämt mellan de övriga finalistprodukterna Wilja Oat for whipping från Fazer, Keso protein från Arla, Cider med smak av lingon från Nyckelbryggerier och Röd apelsin från Bravo. Av dessa hade Bravo, redan innan omröstningen började, meddelat att de kommer att ändra på sin design. Även andra finalister har meddelat Äkta vara att de tänker se över sina produkter.
Läs mer om årets finalister här.