Maxi-partnern Higher tar in 22 miljoner för AI-satsning
Rekryteringsverktyget Higher, med bland annat hälften av Ica Maxi-butikerna på kundlistan, har under året växt med 200 procent. Bolaget har nu också tagit in kapital för att utveckla en AI-tjänst, skriver DI Digital.
Higher slutförde nyligen en övertecknad investeringsrunda som gav 22 miljoner kronor i kassan. Pengarna kommer från existerande ägare, bland andra fastighetsprofilen Jens Engwall.
Vd:n och grundaren Stefan Lidén är glatt överraskad över det stora intresset från investerarna.
– Jag hade inte förväntat mig att bli övertecknade givet situationen idag. De flesta jag känner som tidigare rest kapital till sina bolag har haft det extremt tufft och värderingarna har många gånger blivit halverade. Jag är oerhört tacksam att våra investerare tror så hårt på oss att de går in med mer kapital än vi hade tänkt, säger Stefan Lidén till Fri Köpenskap.
– Med tanke på att dagligvaruhandeln är vår största vertikal känns det verkligen som vi ligger rätt positionerade inför en tuffare konjunktur, fortsätter han.
Stefan Lidén driver både Higher och systerbolaget Nextu, rekryterings- och bemanningsbolaget som plattformen Higher härstammar ifrån. Higher är också partner till Dagligvarugalan kring kategorin Årets medarbetare.
Plattformen låter mobilen sköta rekryteringsprocessen. I stället för cv och personligt brev baseras rekryteringen på kompetensbaserade frågor, psykologiska tester och videopresentation.
Den nya AI-tjänsten är planerad att lanseras under andra kvartalet 2023. Då kan systemet läsa in vilken tjänst eller position som ska tillsättas och ta fram de mest optimala frågorna för varje specifik tjänst.
– Efter att varje rekrytering är klar och har passerat sex månader så kommer kunden att ge feedback hur den gick och det innebär att AI:n tränas för att kombinera vilka moduler och frågeställningar som ska användas för att optimera utifrån varje kund, förklarar Lidén.
Higher går mot en tillväxt på 200 procent för helåret 2022, med en omsättningsökning från 3,6 till 11 miljoner. Nextu landar på 11,5 miljoner med en tillväxt på 25 procent.
På kundlistan finns drygt hälften av alla Ica Maxi-butiker i Sverige och ett antal Hemköpsbutiker. Diskussioner pågår också med fler dagligvarukedjor. Bland övriga kunder märks e-handlaren Apotea, restaurangkedjan Vapiano, prylkedjan Teknikmagasinet, leveransbolaget Gordon Delivery och hotellgruppen Nobis.