23948sdkhjf

Fem nya Matmissionen nästa år

Under 2023 ska åtta Matmissionen-butiker bli 13.

Franchisekonceptet med sociala matbutiker är ett samarbete mellan Stockholms Stadsmission, Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF.

Syftet är att minska både matsvinn och matfattigdom och samtidigt erbjuda platser i arbetsträning.

I dag finns fem butiker i Stockholms län, två i Göteborg och en i Malmö.

Under nästa år tillkommer tre i Stockholms län, en i Göteborg och en i Skåne

Den gemensamma satsningen är ett led i dagligvarubranschens arbete för att på sikt halvera matsvinnet i hela livsmedelskedjan.

Med fem nya butiker räknar Matmissionen med att kunna hantera ytterligare upp till 5 000 ton produkter per år och ge 15 000 personer möjlighet att handla mat till ett billigare pris. Matmissionens ambition är att kunna fortsätta expandera och på sikt även etablera butiker utanför storstadsregionerna, heter det i ett pressmeddelande.

– Vi är otroligt glada över att samarbetet nu växlar upp. Det är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta bekämpa matfattigdomen i Sverige. Vi har sett kraftigt ökande behov under året och ser fram emot att kunna möta detta med en fortsatt expansion, säger Johan Rindevall, chef Matmissionen på Stockholms Stadsmission.

– Det bästa hade varit om det inte fanns något matsvinn alls i livsmedelskedjan, eller att det inte fanns personer som lever i matfattigdom. Men nu finns båda, därför är vi stolta över det samarbete vi etablerat som vi vet gör stor skillnad för den enskilda personen som handlar hos Matmissionen och för våra medlemsföretag som genom samarbetet bidrar med donationer. Att nu ta samarbetet utanför Stockholmsregionen är en naturlig fortsättning på ett redan lyckat samarbete, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063